Gamification!

Gamification (spillifisering) handler om at man benytter spill-mekanismer eller spill-elementer i sammenhenger som ikke har noe med spill å gjøre. Tanken bak gamification er å øke engasjementet, underholdningsverdien og motivasjonen til brukerne når det kommer til problemløsning.

Gamification er på mange måter et spennene begrep fordi spill kan være med på å gjøre ting man normalt finner uinteressant og kjedelig, til noe spennene og utfordrerne. Gamification gir mennesket mulighet til å få utløp for naturlige behov som eksempelvis selvrealiseringsbehovet, konkurranseinstinktet og ønske om å lykkes. Et godt eksempel er trening, det er noe mange ser på som tungt og slitsomt. Og selv vet jeg at det kan være vanskelig å få rumpa opp av sofaen, og inn i løpeskoene. Men det finnes i dag diverse apper som eksempelvis logger antall skritt, kalorier osv, samtidig som den motiverer til mer trening ved hjelp av resultatlister og nye nivåer. Det finnes også diverse nettsider og apper som bruker gamification i utdannelse og læring. Og det er ingen hemmelighet at i opplæringssammenheng ville det å bruke spill til å lære barn ny kunnskap, virke både motiverende og engasjerende. Gamification blir og flittig brukt i reklame og markedsføring av bedrifter, i kjøretøysammenheng og i journalistikken. Se eksempel under.

Jeg synes på mange måter at Gamification er et smart konsept, fordi det er med på å skape interesse og engasjement ovenfor en sak. Men det finnes områder man skal være forsiktig med å bruke spill metodene. I eksempelvis en nyhetssammenheng hvor man bruker gamification til å sette seg inn i en sak, er det kanskje fare for at man blir mer opptatt av spillet, istedenfor saken. Det er lett å glemme hensikten med spillet. Det ble for noen år tilbake laget et spill om tragedien på Haiti. En kan i spillet velge om man vil være overlevende, journalist eller hjelpearbeider. I utgangspunktet er det ikke nødvendigvis en dårlig idé, men det kan være litt skummelt i forhold til at selve tragedien kan bli stilt i bakgrunnen av spillet.

Personlig synes jeg gamification på flere områder er et genialt konsept, som sikkert kan utvikles til å kunne brukes innenfor enda flere områder. Selv om jeg og tror det er derfor viktig å passe på at spillet ikke setter formålet med spillet i skyggen, men at man hele tiden er klar over hva saken det handler om.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s