Har vi oss selv å takke for de lettleste ”nyhetene”, med de fengende overskriftene?

”Denne saken skrives på en banal måte. Dette kalles journalistikk”
Slik skriver Fredrik Drevon i kronikken ”Slik banaliseres mediene”, som ble publisert 13.02.2013 i Aftenposten. Kronikken handler om de seriøse dilemmaer nettmedier står ovenfor når det kommer til å generere trafikk for å få annonser, samtidig som at de skal drive seriøs journalistikk.

 I kronikken skriver han at mange av overskriftene starter setningene sine med denne, dette, derfor, slik og her, for å generere flest mulig klikk. Han gir blant annet eksempler på typiske overskrifter som; ”Dette sier tusen eksperter”, ”Her er de ti rikeste kjendisene” og ”Slik kan du tjene mer”. Selv synes jeg Drevons artikkel er festlig skrevet, og treffer hodet på spikeren. Og spesielt underholdende er det at jeg kjenner igjen så ufattelige mange av de overskrifter han siterer. Og kanskje er det enda mer tankevekkende at jeg har en tendens til å lese en del av dem. Ikke fordi jeg ikke setter pris på å sette meg ned i sofaen en lørdag morgen, med kaffen i hånden og lese et ordentlig stykke journalistisk arbeid. Men fordi tiden er knapp når jeg titter innom i en 5 minutters pause, i en ellers så travel hverdag. Og når du kun er innom for et par minutter, er behovet også annerledes. En vil ha en liten underholdene pause, og en vil ha den raskt. Og kanskje er det også derfor en lettlest sak som bare tar 4 timer å lage, får mer klikk enn en grundig og kritisk reportasje, som kanskje tar 4 dager å lage.

Selv skal jeg innrømme at jeg ofte klikker meg inn på artikler som lokker med spennende overskrifter, og ender opp skuffet. Rett og slett fordi innholdet ikke sto til overskriften. Og når en først da har tid til å sette seg ned så har man jo gjerne et ønske om å få servert kvalitetsjournalistikk, og ikke journalistisk som måler kvalitet i antall klikk.  Men for mange har det blitt en vane å skumme igjennom forsiden, åpne artikler med interessante overskrifter, og med det gi nettavisen et klikk. Så kanskje vi har oss selv å takke for de lettleste ”nyhetene”, med de fengende overskriftene. For det er ingen hemmelighet at nettavisene er svært glad i å skrive om kjendiser og treningstips, og at disse artiklene også gir mange klikk.

For mange er det kanskje nok å klikke seg inn på eksempelvis VG eller Dagbladet og bare få et overblikk av nyhetene rundt om i verden. Og kanskje holder det for dem. Men ønsker du den litt tyngre journalistikken, og litt mer enn et overblikk, så må du per i dag betale en slant for den. Enten om det er i form av papiravisen, eller i form av nettavisers betalingsmurer. Noen foreslår at vi må få folk til å forstå at arenaen for nyheter har flyttet seg, og at det ikke bare er papiravisen som er aktuell for kvalitetsjournalistikken, men også nettet. Andre foreslår mikrobetalinger, og noen at papirstøtten heller burde gå til god journalistikk. Men foreløpig er det opp til enhver å bestemme om god journalistikk er verdt å betale for.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s