Så, holder Facebook på å bli utkonkurert?

Siden Facebook startet opp i 2004 har de hatt nærmest monopol på sosiale nettverkssider. Nettstedet ble i utgangspunktet startet som et internt nettsted for universitetsstudenter, men ble i 2011 den første internettsiden med mer enn 1 billion visninger i måneden.  Og Facebook kan trygt sies å ha blitt en del av manges menneskers hverdag.

Selv fikk jeg ikke Facebook før et godt stykke ut i 2009, lenge etter alle vennene mine hadde fått det. Den gang var det foreldrene mine som ønsket at jeg skulle vente med å bli medlem av det populære nettsamfunnet, trolig av diverse rykter som fløt rundt blant bekymrede foreldre. I dag er min mor og jeg venner på facebook. Nettstedet som den gang ble omtalt som skummelt og farlig av foreldre, har i dag nådd også den eldre garde. Facebook sitt renommé har siden de startet opp endret seg fra å være ungt og hipt, til å bli allemannseie . Foreldre og besteforeldre rundt om i verden oppdaget at på Facebook kunne de på nytt bli kjent med gamle klassekamerater, holde kontakten med nåværende venner, samt, og kanskje viktigst av alt, ha kontroll på deres barns liv. For Facebook var ikke som Piczo eller Friendster, Facebook var kommet for å bli. Likevel spekuleres det nå rundt om at flere yngre brukere forlater nettstedet til fordel for andre sosiale medier, nettopp fordi de ikke ønsker at foreldrene deres skal ha enda et sted å overvåke dem.

DSC_1829

Daniel Miller, forfatter og proffesor ved University College London, skriver i artikkelen ”Facebook’s so uncool, but i’ts morphing into a different beast.” at flere og flere ungdommer stadig forlater Facebook. Og dette er ikke fordi disse unge menneskene har noen som helst planer om å forlate sine elskede telefoner, og nettbrett til fordel for å være ute å leke hverandre. Nei da, de de har bare bestemt seg for å bruke tiden sin på sosiale medier som eksempelvis Snapchat, Instagram og Whatsapp. Og ifølge Miller velger de litt yngre brukerne å ty til disse, fordi de ønsker å finne plattformer med jevnaldrende personer, hvor foreldrene foreløpig ikke befinner seg. Så, holder Facebook på å bli utkonkurert? Jeg tror det er viktig å påpeke at ingen av disse andre plattformene er i nærheten av å tilby like mange seksjoner som Facebook gjør. Mange av dem tilbyr kun en liten del av de, og foreløpig er de ikke i nærheten av å være store konkurrenter til Facebook. Men jeg tror foreløpig er nøkkelordet her.

Når flere yngre brukere trekker seg ut av nettstedet er det ikke bare Facebook de skaper problemer ovenfor. Nettstedet har de siste årene blitt en av de største arenaene for kjeder og bedrifter å reklamere på. News feeden har blitt proppet full av reklame, og for virksomheter har dette vært en fantastisk måte å gjøre seg kjent på. Men når flere og flere velger å melde seg ut av Facebook, må bedriftene plutselig finne andre arenaer å nå de unge på. Og skal de gjøre det krever det at bedrifter og kjeder hele tiden er oppdatert på de nyeste trendene. Selv tror jeg det er viktig for bedrifter å være der det skjer, og helst litt i forkant. Et tips ville kanskje være å inngå et samarbeid med noen unge, som anser seg selv som oppdaterte og aktive på diverse sosiale medier. Slik at de får med seg hva som er nytt og inn, kanskje også før alle andre gjør det. Det gjelder nok å hele tiden holde seg oppdatert på trender, samt å være aktive i søken om hvilke plattformer de unge nå befinner seg på.

Jeg tror vi skal spare litt på dommedagsprofetiene når det kommer til den populære nettsiden. For selv om flere tyr til andre sosiale nettverkstjenester, betyr ikke det at de ikke lenger er å finne på Facebook. Jeg tror rett og slett at det er bruksområdet av nettsamfunnet som har endret seg. Før brukte ungdommer timevis til å bare ”henge” på facebook uten mål og mening. I dag tror jeg det har utviklet seg til å ligne mer på en slags sosial oppslagstavle. For tiltros for konkurranse fra mange hold er Facebook fortsatt det eneste nettsamfunnet som tilbyr så stor bredde innenfor bruksområder. Og jeg tror at Facebook vil fortsette og eksistere en god stund til, også som en plattform bedrifter kan bruke til å nå ut til de yngre. Men når det er klart, så skal de passe seg med å bli uoppmerksomme. For plutselig blåser en eller annen universitetsstudent liv i et nytt og spennende konsept, og da er det viktig og ikke sove i timen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s